Οι Αμαρτίες των Παλαιών ΜΜΕ να Γίνουν Δίδαγμα για τα Νέα Μέσα

Αρκετοί δημοσιογράφοι δήλωσαν επί της ευκαιρίας του κλεισίματος της εφημερίδας «Το Βήμα» ότι ο εκδότης πλήρωσε τελικά την απόφαση που πήρε προ ετών να ποντάρει περισσότερο στις διαφημιστικές προσφορές και τα δώρα, παρά στον εμπλουτισμό του περιεχομένου. Η άποψη αυτή είναι σωστή, με την έννοια ότι μπορεί να παρέτεινε τη ζωή της εφημερίδας, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα ανέστειλε το αναπόφευκτο.

Οι λόγοι δεν αφορούν συγκεκριμένα την εν λόγω εφημερίδα, αλλά τον έντυπο τύπο εν γένει. Όπως τόσες άλλες μορφές επικοινωνίας και τεχνολογίες πριν από αυτή, έτσι και οι εφημερίδες αναγκαστικά θα περάσουν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Το πολύ-πολύ να παραμείνουν ελάχιστες από αυτές με μια μειωμένη κυκλοφορία φύλλων.

Τόσοι και τόσοι νέοι άνθρωποι του σήμερα φωνάζουν τα εξής, αλλά κανείς δεν τους ακούει:

«Κύριοι των ΜΜΕ, ήδη εδώ και δέκα χρόνια, ξυπνάω το πρωί και ανοίγω 5-10 ιστοσελίδες, αράζω με τον καφέ μου και ενημερώνομαι για ότι συμβαίνει. Θα κοιτάξω τα πρωτοσέλιδα των αθλητικών εφημερίδων (το περιεχόμενό τους είναι εντελώς άχρηστο), θα δω τι σημαντικό συνέβη στον κόσμο επιγραμματικά και θα ρίξω και μια ματιά στα κουτσομπολιά. Θεωρώ ανήκουστο το να βγω από το σπίτι και να πληρώσω χρήματα για αυτά τα πράγματα. Επιπλέον, αν θέλω κάποια στιγμή να διαβάσω μια σοβαρή ανάλυση για κάποιο ζήτημα, έχω διαθέσιμες εκατοντάδες από αυτές ανά πάσα στιγμή και δεν χρειάζομαι τις δικές σας, οι οποίες σημειωτέον, πολύ συχνά είναι και κατευθυνόμενες.

Αντίστοιχα, στον τομέα της τηλεόρασης, μου φαίνεται απίστευτο ότι υπάρχουν ακόμη άνθρωποι οι οποίοι δέχονται να παρακολουθήσουν κάτι την ώρα και τη στιγμή που τους επιβάλει κάποιος άλλος, εκτός φυσικά από τις αθλητικές μεταδόσεις. Παρακολουθώ τις αγαπημένες μου σειρές όταν εγώ θέλω, δίχως ενοχλητικές διαφημίσεις που διαρκούν παρανόμως 15 λεπτά, και μάλιστα έχω όλες τις ξένες σειρές και ταινίες χρόνια πριν τις προβάλετε εσείς. Συνεπώς, τι ακριβώς είναι αυτό που μου παρέχετε το οποίο θα με κάνει να σας προτιμήσω; Επί δεκαετίες προσβάλατε την αισθητική και τη νοημοσύνη μας με τα κακουργήματα που παράγετε. Πλέον ήρθε η ώρα να πληρώσετε τις αμαρτίες αυτές και να κλείσετε τα μαγαζιά σας, τα οποία όπως ενημερώνομαι από το διαδίκτυο, καταστρατηγούν σε τακτική βάση τα δικαιώματα των εργαζομένων τους.

Ομοίως, στο θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων, ποσώς με ενδιαφέρει το κέρδος του κάθε εκδοτικού οίκου, της κάθε εταιρείας παραγωγής και του κάθε στούντιο. Ούτε με ενδιαφέρει η αμοιβή του κάθε ηθοποιού και καλλιτέχνη, ακόμα και του μικρού. Η διασκέδαση είναι κάτι εντελώς σχετικό και ο κόσμος θα διασκεδάζει το ίδιο είτε με παραγωγές εκατομμυρίων ευρώ, είτε με εναλλακτικές δημιουργίες, όποιες και να είναι αυτές. Για πρώτη φορά, η γενιά μας έχει τη δυνατότητα να καθορίσει εκείνη τις κατευθυντήριες γραμμές και θα κατεβάζουμε τραγούδια, ταινίες και βιβλία όσο περισσότερο μπορούμε, ευχόμενοι να κλείσουν όλοι οι μεγαλοκαρχαρίες που λυμαίνονται την τέχνη. Ήδη, οι πιο έξυπνοι καλλιτέχνες έχουν βρει τρόπους να προβάλουν τη δουλειά τους εκτός της πεπατημένης οδού και παράλληλα να αποκομίζουν τα απαραίτητα για να συνεχίσουν να είναι δημιουργικοί και παραγωγικοί. Αυτό είναι και ο μόνος στόχος που θα πρέπει να έχει ένας καλλιτέχνης, αλλιώς να πάει να σπουδάσει διοίκηση επιχειρήσεων».

Τα παραπάνω λόγια εκφράζουν εκατομμύρια νέων ανθρώπων ανά τον κόσμο σήμερα. Πρέπει όμως να δείξουμε την ίδια αυστηρότητα και ως προς τα νέα ΜΜΕ που αναδύονται διαρκώς, διότι όταν πρόκειται για τον δημόσιο λόγο, ακόμα και τον πιο ασήμαντο, υπάρχουν κάποια όρια και κάποιοι κανόνες ευσυνειδησίας και δεοντολογίας που πρέπει να γίνονται σεβαστοί. Και σε αυτό το θέμα, ο επαγγελματισμός αρκετών παλιών δημοσιογράφων μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα για τον κάθε μπλόγκερ. Στα πλαίσια αυτά, οι διαπιστώσεις είναι τρεις:

Α) Η διαπλοκή, τα συμφέροντα και οι δωροδοκίες δεν αποτελούν μόνο φαινόμενο των κλασσικών ΜΜΕ, αλλά κυριαρχούν και στο διαδίκτυο. Πόσες και πόσες ιστοσελίδες αισθάνονται αναγκασμένες να φιλοξενήσουν θετικά σχόλια για τους χορηγούς τους; Και πόσες μεγάλες ιστοσελίδες έχουν ήδη προχωρήσει σε διασυνδέσεις με τους μεγάλους αυτού του τόπου, υπηρετώντας τα συμφέροντά τους;

Β) Οι εφημερίδες του χθες και του σήμερα, μπορεί να υστερούν σε κάποια πράγματα, αλλά σίγουρα όχι στον τομέα της γλώσσας. Ο κάθε επίδοξος μπλόγκερ θα πρέπει να γνωρίζει ότι ΟΦΕΙΛΕΙ να σεβαστεί απόλυτα την ακεραιότητα της γλώσσας μας και να μην την κακοποιεί με greeklish, ασύντακτες προτάσεις και ξενόφερτες λέξεις. Αν κάποιος θέλει να είναι δημοσιο-γράφος, είναι αναγκασμένος να δεχτεί και τις υποχρεώσεις μαζί με τα δικαιώματα.

Γ) Τέλος, ένα σημείο στο οποίο τα μεγαλύτερα ιστολόγια υστερούν σημαντικά, είναι αυτό της σοβαρότητας και της εγκυρότητας. Ιδίως στη χώρα μας, τα εν λόγω μέσα τείνουν να αυτοαναιρούνται ξανά και ξανά, να εκφράζουν εμπρηστικές μονολεκτικές απόψεις με τίτλους, δίχως καμία τεκμηρίωση, και να σπιλώνουν καθημερινά τη φήμη προσώπων και επιχειρήσεων στο όνομα μιας δήθεν «κοινωνικής ευσυνειδησίας». Στην πραγματικότητα, οι φωνές αυτού του είδους είναι ανεύθυνες, επικίνδυνες και άκρως βλαβερές για τον δημόσιο διάλογο. Επίσης, στερούνται κάθε επιπέδου και «βρομούν».

Για επίλογο, παραθέτουμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα παραπληροφόρησης από ένα κατά τα άλλα έγκυρο ιστότοπο:

Τίτλος: «Εξωγήινη μορφή ζωής ανακάλυψε η NASA»

«Την ανακάλυψη εξωγήινης μορφής ζωής αναμένεται να ανακοινώσει απόψε το βράδυ η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία.

Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της NASA, στη συνέντευξη θα παρουσιαστεί ένα αστροβιολογικό εύρημα που θα επηρεάσει την έρευνα για την αναζήτηση αποδείξεων ύπαρξης εξωγήινης ζωής.

Η ανακάλυψη μπορεί να είναι η απόδειξη της θεωρίας περί «σκιωδών» πλασμάτων…»

Οι υπογραμμίσεις είναι δικές μας. Μέσα σε μόλις δύο-τρεις σειρές, η βεβαιότητα του τίτλου έχει δώσει τη θέση της στο «αναμένεται να ανακοινώσει» και μετά στο «εύρημα που θα επηρεάσει την έρευνα» και στο «μπορεί να είναι». Πρόκειται για κλασσική περίπτωση ανάρτησης τύπου ελληνικού μπλογκ.

 

Advertisements

~ από jammamon στο Ιανουαρίου 22, 2011.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: